NSC-leider Omtzigt doet tijdelijk stap terug om gezondheidsredenen

Punisher2021
Moderator
Moderator

NSC-leider Omtzigt doet tijdelijk stap terug om gezondheidsredenen

Bericht door Punisher2021 »

NSC-leider Omtzigt doet tijdelijk stap terug om gezondheidsredenen,

nsc-leider-omtzigt-doet-tijdelijk-stap-terug-om-gezondheidsredenen.gif
Pieter Omtzigt legt zijn Kamerwerk de komende tijd neer om gezondheidsredenen. Dat meldt de NSC-leider woensdag op X. Vicefractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven neemt zijn taken over.

Belangrijk nieuws
Meldingen bij belangrijk nieuws
"De komende weken doe ik even een stap terug. Het afgelopen jaar is buitengewoon intensief geweest en dat betekent dat ik, om gezondheidsredenen, de komende weken meer op de achtergrond werk en even minder in de spotlight", verklaart Omtzigt.
Van Vroonhoven benadrukt dat Omtzigts stap terug van tijdelijke aard is en dat zijn partijleiderschap "geenszins" ter discussie staat. Van Vroonhoven zal volgende week het woord voeren bij de Algemene Politieke Beschouwingen, alom gezien als het belangrijkste politieke debat van het jaar. Die volgen traditioneel op de dagen na Prinsjesdag.
Het wordt sowieso een drukke periode, want vrijdag wordt het regeerprogramma gepresenteerd door het kabinet. Dat is de uitwerking van het hoofdlijnenakkoord dat PVV, VVD, NSC en BBB afgelopen voorjaar na een zeer moeizame en lange formatie presenteerden.
Van Vroonhoven is een vertrouweling van Omtzigt en is al sinds het eerste uur betrokken bij NSC. Ze stond bij de verkiezingen vorig jaar november als nummer 2 op de lijst.
Kabinet is het na stevig en lang overleg eens over regeerprogramma
Zie ook
Kabinet is het na stevig en lang overleg eens over regeerprogramma
Niet eerste keer dat Omtzigt werk neerlegt
Het is niet de eerste keer dat Omtzigt zijn werk moet neerleggen in verband met zijn gezondheid. In 2021 liet hij zich ook tijdelijk vervangen, toen nog als Kamerlid van het CDA.
In die periode nam hij na flinke interne ruzies afscheid van zijn oude partij. Omtzigt zat vervolgens maandenlang met een burn-out thuis. In september 2021 keerde hij als onafhankelijk Kamerlid terug in het parlement.
In de zomer van 2023 maakte Omtzigt bekend dat hij met een eigen nieuwe partij, NSC (Nieuw Sociaal Contract), zou meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen van november dat jaar. NSC won in één klap twintig Kamerzetels en vormde na lang tegenstribbelen van Omtzigt uiteindelijk een coalitie met PVV, VVD en BBB.
videostill1:35

Vervanger Omtzigt: 'Hij zit thuis, de beker is leeg'
Omtzigt had emotionele bui tijdens begrotingsoverleg
De coalitie moest vorige maand weer aan de bak, na een relatief rustige zomerperiode. Het kabinet werkt in de aanloop naar Prinsjesdag aan een nieuwe begroting. Daarvoor kwamen ook de partijleiders, onder wie Omtzigt, naar het ministerie van Financiën.
Omtzigt zou daar een emotionele bui hebben gehad. Volgens ingewijden heeft hij geschreeuwd, gehuild en liep hij van tafel. BBB-leider Caroline van der Plas, eveneens aanwezig bij de onderhandelingen, sprak hier later openlijk over bij De Telegraaf. "Het was niet hysterisch. Het beeld is geschetst of het alleen maar geschreeuw, alleen maar gehuil was. Maar dat is wel gebeurd", zei ze.
De NSC-leider zelf reageerde later op X. "Over mijn inzet behoeft geen onduidelijkheid te bestaan. Ik kom op voor mensen die in de knel zitten omdat hun situatie mij raakt en ik niet van teflon ben. Den Haag moet daar maar aan wennen", schreef hij.
Omtzigts vertrouwen in formatie brokkelt verder af na anonieme roddels
Zie ook
Omtzigts vertrouwen in formatie brokkelt verder af na anonieme roddels
Ook formatie was zwaar voor Omtzigt
De berichten over emotionele buien van Omtzigt zijn de laatste tijd vaker naar buiten gekomen.
Ook de formatie viel de NSC-leider zwaar. De Telegraaf bracht begin maart in een podcast naar buiten dat Omtzigt tijdens de gesprekken meerdere keren in tranen was uitgebarsten. Ook zou hij zijn stem hebben verheven en boos van tafel zijn weggelopen.
De NSC'er deed de verhalen destijds af als geroddel, maar gaf ook toe dat het onderlinge vertrouwen tussen hem en zijn medeonderhandelaars van PVV, VVD en BBB was gedaald.
Coalitiegenoten Geert Wilders (PVV) en Dilan Yesilgöz (VVD) wensen Omtzigt in een korte reactie beterschap en sterkte. "Rust goed uit", schrijft Wilders.
Van der Plas is "verrast" door de "rigoureuze beslissing" van Omtzigt. "Ik zag deze stap niet aankomen", zegt ze.

https://www.nu.nl/politiek/6327802/nsc- ... denen.html
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “PieterOmtzigt”