Een kabinet-Schoof II zou ‘heel gek zijn’, aldus premier Schoof

Punisher2021
Moderator
Moderator

Bericht door Punisher2021 »

minister-president-dick-schoof-vrijdag-tijdens-de-persconferentie.gif
Een kabinet-Schoof II zou volgens Dick Schoof ‘heel gek’ zijn. Dat zegt de partijloze premier in een interview met de Telegraaf , waarin hij ook ingaat op zijn verleden bij de PvdA en de verhouding met de partijleiders van de coalitiepartijen.

Redactie 7 september 2024, 09:26
Minister-president Dick Schoof vrijdag tijdens de persconferentie na afloop van de ministerraad.
Minister-president Dick Schoof vrijdag tijdens de persconferentie na afloop van de ministerraad.Beeld ANP
‘Ik ben een partijloze premier. Als dit kabinet de rit uitzit of valt, doe ik vervolgens niet mee met de verkiezingen’, zegt Schoof in het interview. ‘Het zou heel raar zijn als ze na nieuwe verkiezingen opnieuw geen kandidaat vinden uit hun eigen midden.’

Blijf op de hoogte
Krijg een melding bij nieuws over Politiek.
Het gesprek is een van de spaarzame interviews die Schoof sinds zijn aantreden in juli heeft gegeven. Hij werd eind mei door coalitiepartners PVV, VVD, NSC en BBB naar voren geschoven als partijloze premier, na een moeizaam formatieproces. Daarvoor was hij secretaris-generaal van het ministerie van Justitie en Veiligheid en bekleedde hij topposities bij de AIVD, de NCTV en IND.

De premier, die een rechts kabinet voorzit, was tot 2021 lid van de PvdA. ‘Ik denk dat ik door de verschillende banen die ik had toch wel al aan de rechterkant van de Partij van de Arbeid zat. En dat bij mij een grote mate van realisme is ingetreden’, zegt hij daar nu over.

Regeerakkoord
Vrijdag maakte Schoof bekend dat het kabinet het eens is geworden over de uitwerking van het hoofdlijnenakkoord dat eerder is opgesteld door Geert Wilders (PVV), Dilan Yesilgöz (VVD), Pieter Omtzigt (NSC) en Caroline van der Plas (BBB).

De interviewers vragen hem naar de bemoeienis van die partijleiders bij de totstandkoming van het regeerakkoord, dat vrijdag gepresenteerd wordt. ‘Het kabinet neemt besluiten’, zegt hij daarover. ‘Ik kan me goed voorstellen dat er in sommige gevallen − juist bij hele gevoelige onderwerpen als rechtsstatelijkheid en migratie − gesondeerd wordt. Maar uiteindelijk is het aan het kabinet, niet aan individuele fractievoorzitters en ook niet aan individuele ministers om dat langs individuele lijn met elkaar af te doen.’

Migratie en wonen zijn de punten waarop de premier resultaat wil boeken. ‘Ook wil ik proberen om mensen een beetje bij elkaar te brengen, kijken of we een beetje met elkaar overweg kunnen. Mensen hebben intrinsiek geen hekel aan elkaar.’

https://www.volkskrant.nl/politiek/een- ... ~b41fe9c2/
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Schoof”