Gert-Jan Segers stopt als Kamerlid en politiek leider ChristenUnie

Gebruikersavatar
noumoe
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5550
Lid geworden op: 22 nov 2020 15:27
Contacteer:

Gert-Jan Segers stopt als Kamerlid en politiek leider ChristenUnie

Bericht door noumoe »

https://www.nu.nl/politiek/6246770/gert ... nunie.html

Gert-Jan Segers stopt als Kamerlid en politiek leider ChristenUnie
photo_2023-01-14_11-50-18.jpg
Gert-Jan Segers stopt als Tweede Kamerlid en politiek leider van de ChristenUnie. Hij draagt het fractievoorzitterschap volgende week dinsdag over aan Mirjam Bikker. Een week later zwaait hij af als volksvertegenwoordiger.
Segers is dan tien jaar Kamerlid geweest, waarvan zeven jaar als fractievoorzitter en politiek leider. Twee keer wist hij regeringsdeelname af te dwingen. Dat was beide keren als kleinste partij in een coalitie met VVD, D66 en CDA.

In een brief aan de partijleden schrijft Segers dat het Kamerwerk veel van hem en zijn familie heeft gevraagd. "De Haagse politiek is een gulzig vak." Het is een van de redenen om nu te stoppen. "We hebben elkaar in deze tien jaar steeds vastgehouden, maar ook voor ons als gezin is het goed om nu een punt te zetten en weer meer tijd voor elkaar te hebben."

Daarnaast vindt Segers het "ook gewoon heilzaam" om op een zeker moment plaats te maken voor een ander. Hij zegt dat hij zich bij de vorige verkiezingen alleen kandidaat heeft gesteld "omdat ik wist dat er een kundige en gedreven opvolger op de lijst stond die m'n plek zou kunnen innemen."

Bikker wordt naast fractievoorzitter ook de nieuwe politiek leider van de ChristenUnie. De zetel die Segers achterlaat, gaat naar Nico Drost. Hij verving eerder Stieneke van der Graaf tijdens haar zwangerschapsverlof. Eppo Bruins, die eigenlijk boven Drost op de kieslijst stond, heeft besloten geen zitting te nemen in de Kamer.

De nieuwe partijleider is haar voorganger "ongelooflijk dankbaar" voor de samenwerking. "Het is een voorrecht om met hem samen te mogen werken en we gaan hem missen."

Rutte: Den Haag verliest anker met vertrek Segers
Partijvoorzitter Ankie van Tatenhove zegt Segers' "gedrevenheid, betrokkenheid en eigenheid" te gaan missen. "Ik ben tegelijkertijd blij dat we met Mirjam een opvolger hebben klaarstaan die kundig is, weet waar ze voor staat en gaat voor waar ze in gelooft."

Premier Mark Rutte laat op Twitter weten dat Den Haag met het vertrek van Segers "een anker" verliest. "Solide, betrouwbaar en verantwoordelijk. Zo leidde hij zijn partij en zo is hij als mens. Ik kijk met veel warmte terug op onze lange samenwerking en ik wens zijn opvolger Mirjam Bikker alle goeds."

"Het was een buitengewoon voorrecht om in de Kamer, tijdens formaties en gedurende kabinetsperiodes intensief met hem op te trekken", reageert vicepremier Carola Schouten op het vertrek van Segers. "Na zijn vertrek uit Den Haag blijft er een dierbare vriendschap. Ik wens hem veel inspiratie toe bij wat er nu op zijn pad komt."
Plaats reactie

Terug naar “Nederland”