Afghaanse docent verscheurt diploma's vanwege onderwijsverbod voor vrouwen

Gebruikersavatar
noumoe
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5550
Lid geworden op: 22 nov 2020 15:27
Contacteer:

Afghaanse docent verscheurt diploma's vanwege onderwijsverbod voor vrouwen

Bericht door noumoe »

https://www.nu.nl/buitenland/6245078/af ... ouwen.html

Afghaanse docent verscheurt diploma's vanwege onderwijsverbod voor vrouwen
30 dec 2022
photo_2023-01-01_21-09-08.jpg
Een docent aan de Kabul University heeft zijn master- en doctoraatsdiploma verscheurd tijdens een nieuwsuitzending op de Afghaanse televisie. Hiermee protesteert hij tegen het onderwijsverbod voor vrouwen, dat de Taliban onlangs hebben ingevoerd.
Met tranen in zijn ogen en trillende stem verscheurde Ismail Mashal maandag zijn diploma's op de set van het Afghaanse nieuwsprogramma Tolo News. De professor was daar uitgenodigd om te spreken over het onderwijsverbod voor vrouwen en meisjes in Afghanistan.

"Vanaf vandaag heb ik deze diploma's niet meer nodig omdat er in dit land geen plaats is voor onderwijs. Als mijn zus en mijn moeder niet kunnen studeren, accepteer ik deze opleiding niet", zei hij. Mashal voegde eraan toe dat de diploma's voor zijn meerdere master- en doctoraatstitels waren, en dat het om de originele versies ging.

De clip van zijn actie is inmiddels viraal gegaan. Het werd onder meer geretweet door Shabnam Nasimi, de voormalige beleidsadviseur van de Britse minister voor Afghaanse hervestiging en minister voor vluchtelingen.

"Verbazingwekkende scènes waarin een professor aan de universiteit van Kaboel live op tv zijn diploma's vernietigt in Afghanistan", tweette Nasimi naast de clip.



Op 20 december hebben de Taliban universiteiten in Afghanistan tot verboden gebied verklaard voor vrouwen. Het ministerie van hoger onderwijs schortte de toegang tot nader order op.

Openbare en particuliere universiteiten kregen de opdracht met onmiddellijke ingang studentes te weigeren. Het is de jongste stap in een reeks beperkingen die de Taliban opleggen aan meisjes en vrouwen die willen leren.
Plaats reactie

Terug naar “Afghanistan”