Albert Heijn wil CO2-verbruik aankopen op kassabon printen

Gebruikersavatar
noumoe
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5550
Lid geworden op: 22 nov 2020 15:27
Contacteer:

Albert Heijn wil CO2-verbruik aankopen op kassabon printen

Bericht door noumoe »

https://www.blckbx.tv/klimaat/albert-he ... on-printen


22 OKTOBER 2022
Albert Heijn wil CO2-verbruik aankopen op kassabon printen

Albert Heijn wil klanten via de kassabon gaan wijzen op de klimaatscore van hun aankopen, zegt CEO Marit van Egmond. Door te wijzen op 'foute' aankopen wil ze het gedrag van klanten duurzamer maken. Weer een stap richting een persoonlijk CO2-budget.

Een pond gehakt, een tros bananen, een fles cola en 6 kilogram CO2, dat zou er binnenkort op je kassabon van Albert Heijn komen te staan, als het aan de CEO van Albert Heijn ligt. Van Egmond deed haar uitspraken onlangs in het Radio1-programma Geld of je Leven van de EO. Ze besprak daar de verantwoordelijkheid die Albert Heijn volgens haar zou hebben om klanten aan te zetten tot duurzamer gedrag.

Een van de opties die de supermarktketen momenteel onderzoekt, is het afdrukken van de klimaatscore van aankopen op de kassabon. “Ik vind dat dit er moet zijn,” liet Van Egmond weten.

Van Egmond zei nog niet te weten wanneer de klimaatscore op de kassabon zal verschijnen. Volgens de CEO moedigt Albert Heijn klanten nu aan om juist een korte bon te printen om papier te besparen, of om de bon alleen digitaal te ontvangen.

Geen aankooplimiet
Of Albert Heijn ook een limiet zal gaan stellen aan hoeveel vlees, alcohol of kaas een klant bijvoorbeeld mag kopen, zei Van Egmond niet tijdens het radioprogramma.

Albert Heijn, waarover blckbx eerder vandaag schreef dat mensen er voortaan met een geïmplanteerde chip kunnen betalen, zou de eerste supermarktketen zijn in Nederland die klanten gaat wijzen op goed en fout aankoopgedrag. In Noorwegen toont de onlinesupermarkt Oda klanten al sinds vorig jaar de geschatte klimaatimpact van bestellingen op de afrekening.

Banken namen voortouw
Er zijn in Nederland al wel een aantal banken die klanten wijzen op de milieu-impact van hun aankopen. Mensen die bij online aankopen achteraf betalen met de Zweedse dienst Klarna, krijgen bij het betalen te zien hoe goed of slecht hun aankoop ‘zou zijn’ voor het milieu.

ING helpt klanten sinds juli om 'milieubewuste aankopen te doen'. Met de functie Voetafdruk Inzicht in de ING app kunnen rekeninghouders voortaan zien of wat ze kopen 'goed' is of 'fout'. Ook zien ze of ze het beter of slechter doen dan gemiddeld.

Rabobank was in april de eerste bank die op het bankafschrift per aankoop de CO2-score ging vermelden ‘om mensen in zicht te geven in hun eigen gedrag.’

Directeur Barbara Baars zei toen dat ze het een prima idee zou vinden als op producten in supermarkten voortaan de CO2-uitstoot wordt vermeld. "Dan kunnen mensen goed geïnformeerd hun keuzes maken. Je wil dat er transparantie komt."

Baarsma wordt door Albert Heijn op haar wenken bediend.

Persoonlijk CO2-budget
Baarsma kreeg begin augustus veel kritiek toen ze tijdens een uitzending van BNR Nieuwsradio zei dat iedereen verplicht een CO2-budget moet krijgen. “Dan kunnen rijke mensen die veel willen vliegen, rechten kopen van arme mensen die daar geen geld voor hebben. Verdienen zij ook nog een beetje aan de vergroening.”
Plaats reactie

Terug naar “Climate hoax”