Landbouwminister Henk Staghouwer (CU) stapt op

Gebruikersavatar
noumoe
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5550
Lid geworden op: 22 nov 2020 15:27
Contacteer:

Landbouwminister Henk Staghouwer (CU) stapt op

Bericht door noumoe »

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1890083 ... u-stapt-op

Landbouwminister Henk Staghouwer (CU) stapt op
Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE

05 sep. 2022

DEN HAAG - Landbouwminister Henk Staghouwer (CU) stapt op. De 60-jarige Groninger is daarmee de kortst zittende bewindspersoon in het kabinet Rutte IV. Staghouwer maakte zijn besluit maandagavond bekend in een kort statement.
71fe30ac-2d41-11ed-be1e-02c309bc01c1.jpg
Staghouwer lag de afgelopen maanden al meermaals onder vuur. Zo kwam er forse kritiek vanuit de Tweede Kamer en de agrarische sector op zijn zogeheten ’perspectiefbrief’, waarin geen perspectief voor de boeren werd aangetroffen vanwege de stikstofaanpak van het kabinet.

Staghouwer, die in het verleden provinciebestuurder en bakkerijbaas in Groningen was, liet eerder al intern doorschemeren dat hij de baan heftig vond. Maandag presenteerde hij nog een brief waaruit blijkt dat Brussel de Nederlandse uitzondering in het mestbeleid blokkeert. De minister noemde dat ook ’geen mooie boodschap’ voor de boeren.

Afgelopen weekeinde heeft de landbouwminister, naar eigen zeggen, voor zichzelf de conclusie getrokken dat hij niet de juiste man op de juiste plaats is. Zijn taken worden vanaf dinsdag tijdelijk overgenomen door oud-landbouwminister Carola Schouten (CU), die momenteel ook vicepremier is en ook als minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen aan de lat staat.

Premier Mark Rutte geeft aan dat hij veel waardering heeft voor het werk dat Staghouwer heeft verzet. „Ik respecteer zijn dappere besluit om zijn taken neer te leggen en wens hem alle succes in de toekomst.”

’Verdrietige dag’
CU-voorman Gert-Jan Segers spreekt over een ’verdrietige dag’. „Negen maanden geleden had Henk de moed om ’ja’ te zeggen toen ik hem vroeg om vanuit Groningen over te komen en minister te worden. Van dichtbij heb ik gezien hoe hij alles heeft gegeven om die pittige verantwoordelijkheid waar te maken. Ook op de momenten dat het zwaar was. In het contact met boeren en vissers zag je dat hij een man van de praktijk was met hart voor de sector. Dan was Henk op z’n best.”

Volgens Segers kenmerkt het Staghouwer dat hij bij zichzelf te rade ging of hij de aangewezen man is om als minister de grote uitdagingen waar de landbouw voor staat, aan te gaan. „Die eerlijkheid kenmerkt Henk ook. Henk zat hier nooit voor zichzelf, maar altijd voor de zaak.”

’Niet geschikt’
De oppositie zag geen ander lot voor Staghouwer weggelegd. Caroline van der Plas (BBB) noemt het aftreden onvermijdelijk. Ze vindt het heel vervelend voor Staghouwer zelf, „maar als minister van Landbouw was hij totaal niet geschikt”, zegt ze.

PvdA en GL willen dat Rutte dinsdag in de Kamer opheldering geeft. „Attje Kuiken en ik willen morgen uitleg van premier Rutte over wat dit betekent voor de landbouwtransitie en het perspectief voor boeren”, aldus Jesse Klaver (GL).

’Dapper’
Coalitiepartijen noemen de stap van Staghouwer dapper. D66-leider en minister van Financiën Sigrid Kaag vindt het een „moedig besluit.” Soortgelijke woorden zijn er ook van minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof). „Moedig, persoonlijk besluit van collega Henk Staghouwer”, twittert ze. „Ik respecteer zijn beslissing, bedank hem voor de samenwerking en wens hem het beste toe.”

„Wat een pittig persoonlijk besluit”, reageert fractievoorzitter Sophie Hermans van de VVD. Landbouwwoordvoerder Derk Boswijk van het CDA bedankt Staghouwer voor zijn inzet en zegt net als Hermans veel respect te hebben voor zijn besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Farmers”