Bill Gates doneert 20 miljard dollar en verwacht van miljardairslijst te verdwijnen

Gebruikersavatar
noumoe
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5550
Lid geworden op: 22 nov 2020 15:27
Contacteer:

Bill Gates doneert 20 miljard dollar en verwacht van miljardairslijst te verdwijnen

Bericht door noumoe »

https://www.nu.nl/opmerkelijk/6212079/b ... ijnen.html

Zaterdag 16 juli 2022
Bill Gates doneert 20 miljard dollar en verwacht van miljardairslijst te verdwijnen
photo_2022-07-16_23-56-01.jpg
Bill Gates maakt 20 miljard dollar (zo'n 19,95 miljard euro) vrij voor de Bill and Melinda Gates Foundation, zodat die zich meer kan inzetten voor de oplossing van de coronapandemie, de oorlog in Oekraïne en andere wereldwijde problemen.
Door: onze nieuwsredactie
De stichting, een van 's werelds grootste liefdadigheidsinstellingen, wil in 2026 9 miljard dollar uitgeven, zei de 66-jarige multimiljardair woensdag tegen CNN. Dat is 50 procent meer dan vóór de pandemie, toen er jaarlijks bijna 6 miljard dollar naar goede doelen ging. De organisatie richt zich vooral op verbetering van de wereldwijde gezondheid, gendergelijkheid en onderwijs.

De medeoprichter van Microsoft en zijn ex-vrouw Melinda French-Gates hebben allebei toegezegd dat zij het overgrote deel van hun vermogen zullen doneren aan de stichting die ze twintig jaar geleden samen hebben opgericht, en aan andere liefdadigheidsprogramma's.

Het stel kondigde in mei 2021 hun scheiding aan, maar zei dat ze bij wijze van proef twee jaar als co-voorzitters zouden samenwerken. Aan het einde van de proefperiode kan French-Gates ontslag nemen en een uitkoopbedrag ontvangen van Gates, die de leiding over de stichting houdt.

Met een geschat vermogen van ongeveer 114 miljard dollar is Gates nu de op drie na rijkste persoon ter wereld volgens de miljardairsindex van Bloomberg. Het grootste deel van zijn vermogen zit in Microsoft-aandelen.

"Ik zal dalen op de lijst met 's werelds rijkste mensen en uiteindelijk van die lijst verdwijnen", schreef hij woensdag in een blogbericht. "Het is mijn plicht om mijn rijkdom terug te geven aan de maatschappij en zo levens te verbeteren. Ik hoop dat anderen in mijn positie op dit moment ook zullen opstaan."
Plaats reactie

Terug naar “Bill Gates”