Rutte gepikeerd in sms-debat: 'Als er geen vertrouwen is, ga ik andere dingen doen'

Gebruikersavatar
noumoe
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5550
Lid geworden op: 22 nov 2020 15:27
Contacteer:

Rutte gepikeerd in sms-debat: 'Als er geen vertrouwen is, ga ik andere dingen doen'

Bericht door noumoe »

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... c5c011d154

Rutte gepikeerd in sms-debat: 'Als er geen vertrouwen is, ga ik andere dingen doen'
photo_2022-05-20_11-45-55.jpg
Premier Mark Rutte is hard gebotst met de oppositiepartijen in het debat over zijn verwijderde sms'jes. Aanleiding is een onvindbaar sms'je van burgemeester Halsema. Oppositie-Kamerleden reageerden furieus en zien een trend van informatie achterhouden. Dat zorgde voor een gepikeerde Rutte: "Als er geen vertrouwen is, ga ik andere dingen doen."

Rutte moet zich tegenover een kritische Kamer verdedigen over de onthulling dat hij dagelijks sms'jes wiste op zijn oude telefoon. Toen de premier het woord nam om tekst en uitleg te geven in het debat, sloeg de sfeer meteen om.

Geïrriteerde Rutte
Rutte was zichtbaar geïrriteerd over het wantrouwen vanuit de Tweede Kamer. Hij wond zich op over vragen vanuit de oppositie die eerder in het debat sprak van een patroon van gebrekkige informatievoorziening aan de Kamer.

Het debat werd stekelig toen Rutte begon over een onvindbaar sms'je dat de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema op 1 juni 2020 naar hem stuurde over de demonstratie op de Dam tegen racisme. Dat is niet opgeslagen op het ministerie van Algemene Zaken. Premier Rutte stuurde de sms door naar een ambtenaar, maar het bericht is niet gearchiveerd. Rutte weet niet waarom. Halverwege het debat werd de sms-conversatie nog wel openbaar: daaruit blijkt dat Halsema steun zocht bij de premier:

Furieus
De oppositie reageerde daar furieus over. Dat schoot Rutte weer in het verkeerde keelgat. Hij vindt dat de Kamer hem op een nodeloos wantrouwige manier benadert in het debat. "Als het vertrouwen er niet is, dan hoor ik het van de Kamer. Dan ga ik andere dingen doen. Maar ik zeg hier heel duidelijk: ik houd me aan de wet, ik houd me aan de geest van de wet."

Rutte noemde dit sentiment van wantrouwen 'vals'. Hij zei dat het 'niet meer relevant' is hoe hij zich verdedigt in de Kamer.

Wantrouwen in de politiek
Volgens de premier voedt de Kamer het maatschappelijk wantrouwen in de politiek. "Wat zou de reden zijn dat steeds meer Nederlanders zeggen: ik kijk niet meer naar dat debat op televisie? Omdat alles begint bij wantrouwen. Bij een absoluut, fundamenteel gevoel van: de zaak wordt geflest."

Hij zei dat ook andere bewindslieden zich in de ministerraad hebben beklaagd over de toon die in het parlement wordt aangeslagen.

Fons Lambie: 'Na dit debat blijft frustratie over'
Het debat over de sms'jes verliep voorspelbaar, maar werd vanmiddag bijzonder stekelig, zag politiek commentator Fons Lambie. "Rutte is nu ruim 11 jaar premier. In bijna elke affaire is er te weinig transparantie en controleerbaarheid. Maar als de oppositie al die affaires verbindt, reageert Rutte bijzonder geïrriteerd en getergd.

Het vertrouwen tussen premier en een deel van het parlement is zoek. De verhouding tussen premier en een deel van het parlement is slecht. Dat komt door alles wat gebeurd is de afgelopen jaren in de toeslagenaffaire en de formatiecrisis, maar wordt vandaag opnieuw zichtbaar in dit debat. Na dit debat blijft frustratie over. Frustratie bij Rutte en andere kabinetsleden over de opstelling van een deel van de oppositie. Frustratie bij de oppositie, want dit debat heeft lang niet alle antwoorden opgeleverd."
Plaats reactie

Terug naar “Mark Rutte”