Kuiken nieuwe fractieleider PvdA

Gebruikersavatar
noumoe
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5550
Lid geworden op: 22 nov 2020 15:27
Contacteer:

Kuiken nieuwe fractieleider PvdA

Bericht door noumoe »

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2257246 ... -telegraaf

Kuiken nieuwe fractieleider PvdA

DEN HAAG - Attje Kuiken (44) wordt de nieuwe fractieleider van de PvdA. Ze neemt het stokje over van Lilianne Ploumen, die vorige week plots als partijleider het bijltje erbij neergooide. Ook Kamerlid Henk Nijboer (39) had aangegeven Ploumen te willen opvolgen, maar de fractie ziet meer heil in Kuiken. Ze wil geen tussenpaus zijn: „Ik ben hier echt wel voor de komende jaren.”
photo_2022-04-22_16-06-00.jpg
Vrijdagochtend werd de knoop doorgehakt tijdens een speciaal daarvoor opgetuigde PvdA-fractievergadering. Beide kandidaten kregen de kans om de achtkoppige PvdA-fractie te overtuigen van hun kandidatuur. Kuiken trok tijdens een stemming aan het langste eind.

Ze is blij met de steun van haar fractie: „We gaan nu aan de slag, want de uitdagingen zijn groot. De gasprijzen, de woningprijzen: het drijft mensen tot wanhoop. Groeiende ongelijkheid, onderwijs en kwaliteit: dat zijn allemaal thema’s waarop ik hoop dat ik Nederland weer sociaal kan maken.”

Kuiken noemt het een ’beladen moment’ toen Lilianne Ploumen vertrok. „Je verliest vrij snel achter elkaar twee fractievoorzitters, partijleiders, dus ik ben hier in ieder geval tot de volgende partijleidersverkiezingen. Ik ben hier echt wel voor de komende jaren.”Tussenpaus
De kersverse fractievoorzitter zegt nadrukkelijk niet op de winkel te willen passen. „Wij doen niet aan tussenpausen want voor zover ik weet staat het Vaticaan dat nog steeds niet toe,” grapt ze.

Toch wordt de nieuwe PvdA-fractieleider wel gezien als tussenpaus. Nu Ploumen - na stevige interne kritiek - heeft aangegeven dat ze zichzelf te licht vond voor het PvdA-leiderschap gaat de partij na wie er dan achter het partijroer moet worden gezet. Dat zal waarschijnlijk pas duidelijk worden richting nieuwe Kamerverkiezingen.

Meerdere namen daarvoor circuleren al. EU-commissaris Timmermans wordt vaak genoemd, net als de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb en de Amsterdamse wethouder Marjolein Moorman. Ook hunkeren veel PvdA’ers nog steeds naar voormalig PvdA-leider Lodewijk Asscher.

Winst
Dat Kuiken nu fractieleider wordt, wordt door insiders gezien als winst voor het ’team Timmermans-Moorman’.

De PvdA zit al langer niet lekker in haar vel. Intern wordt een hevige strijd gevoerd over hoe ver een eventuele samenwerking met GL moet gaan. Zowel Kuiken als Nijboer waren daar kritisch over. De vraag is of de nieuwe fractieleider nieuwe accenten zal leggen.

Kuiken is Kamerlid sinds 2006. Ze voerde lange tijd het woord over Veiligheid, tegenwoordig is dat vooral zorg. Na het opstappen van Diederik Samsom, eind 2016, nam ze het fractievoorzitterschap al enige tijd waar.
Plaats reactie

Terug naar “Politiek & Wetten”