De Jonge gaat voor invoering QR-code bij winkels. Wordt chaos'

Gebruikersavatar
noumoe
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5550
Lid geworden op: 22 nov 2020 15:27
Contacteer:

De Jonge gaat voor invoering QR-code bij winkels. Wordt chaos'

Bericht door noumoe »

https://www.deondernemer.nl/blog/jan-me ... co%2F&s=09

INretail-directeur Jan Meerman verwacht dat demissionair minister De Jonge tijdens de persconferentie van 14 december de invoering van de QR-code bij winkels bekend zal maken. Een week later moet dat al ingaan. En dat gaat tot ongewenste situaties leiden, voorspelt Meerman. Nu al zitten medewerkers ziek thuis na discussies aan de winkeldeur over de mondkapjesplicht. De retail-voorman sluit zelfs vechtpartijen bij winkels niet uit. Overdrijft hij?

Jan Meerman (INretail) 9 december 2021
Knipsel.JPG
'Ik krijg dezer dagen wel eens te horen dat ik overdrijf als ik zeg dat de invoering van het Corona Test Bewijs (CTB), de QR-code die aan de deur van winkels moeten worden gescand, gaat leiden tot ongewenste situaties. Jan, je overdrijft, hoor ik dan. En dan vertel ik over de winkelketen die nu al, terwijl ze proberen op een eenvoudige manier duidelijk te maken dat klanten een mondkapje in de winkel moeten dragen, op weerstand van klanten stuiten. Weerstand als: ‘Wie denk je wel dat je bent?’, scheldpartijen, ernstige ziektes die je worden toegewenst.

Bij deze keten alleen al zitten acht medewerkers ziek thuis nadat zij, vaak op één dag, verschillende keren met verbaal geweld van klanten te maken kregen. En dan ging het alleen nog maar om het dragen van een mondkapje.

"Tien keer per dag ruzie: mensen die niet willen meewerken, hun QR-code en/of identiteitsbewijs niet bij zich hebben"

Stel je de ketens eens voor waar duizend klanten per dag over de vloer komen. Als daarvan 1 procent niet wil meewerken, kun je dus tien keer per dag op geruzie stuiten: mensen die niet willen meewerken, hun QR-code en/of identiteitsbewijs niet bij zich hebben. Bovendien krijg je, zeker in de aanloop naar Kerst, te maken met de kans dat je even moet wachten voordat je naar binnen mag en dat kan ook voor frustratie zorgen.

Vechtpartijen aan de deur
Ik verwacht dat demissionair minister De Jonge op 14 december tijdens de persconferentie bekend maakt dat hij het corona testbewijs definitief gaat invoeren voor alle niet essentiële winkels en dienstverlening. En dat het binnen een week moet worden toegepast. Dat betekent dat alle winkels bij de deur een QR-check moeten doen en dat leidt tot ongewenste situaties.

Als die 1 procent in een winkel met 1000 klanten verdubbelt naar 2 procent doordat je ook nog om het CTB moet vragen, dan voorspel ik dat er bij de deur vechtpartijen gaan ontstaan. Vechtpartijen!

"In Den Haag denken ze: dat doen jullie wel even met 56.000 winkels waar dit georganiseerd moet worden"

Impact wordt onderschat
Het wordt door de overheid enorm onderschat wat invoering van het CTB betekent voor winkeliers. Uit onze peilingen blijkt dat ondernemers er slecht van slapen. In Den Haag denken ze: dat doen jullie wel even met 56.000 winkels waar dit georganiseerd moet worden. In 98 procent van de gevallen gaat dat wel. Maar winkels met veel klanten per dag kunnen dit niet aan. De impact van klanten die niet mee willen werken wordt enorm onderschat.

Mijn hartekreet is: op macroniveau is het misschien een goede maatregel, maar kijk ook naar het menselijke deel. Als je als medewerker van begin 20 wel 10 keer per dag met zo’n situatie te maken krijgt, dan is de lol er snel af en wil je weg.

Belabberde communicatie
De onrust die gaat ontstaan ligt ook aan het beleid van de overheid. Ik zeg wel eens: er komt straks een nieuw kabinet en daarover is uitgelekt dat er 20 ministers en 10 staatssecretarissen komen. Ik hoop dat er ook een Minister van Communicatie komt. Het is zo belabberd wat het kabinet doet: slecht communiceren, slecht uitleggen. Er is geen peil meer op te trekken en dat zorgt voor onbegrip, gevolgd door weerstand.

"Ik hoop dat er ook een Minister van Communicatie komt. Het is zo belabberd wat het kabinet doet: slecht communiceren, slecht uitleggen"

De Jonge dreigt en chanteert
Ook bij mij. Waar ik kriegelig van word is het voortdurend dreigen en chanteren. Als demissionair minister De Jonge één ding niet moet doen om draagvlak te creëren is chantage plegen. Hij moet niet meer zeggen: als je niet doet wat ik zeg, blijf je langer dicht. Dat werkt niet, het is chantage. Ondernemend Nederland wil dat niet. Hou daarmee op. Maak het aantrekkelijk, schets een stip op de horizon. Maak het gemakkelijker om je beleid te volgen.

Dictatoriaal gedrag van kabinet
Jacco Vonhof van MKB-Nederland had in zijn EW-lezing een paar mooie uitspraken, zoals: we zijn ongerust over het ondernemersklimaat in Nederland. Er is geen gevoel meer dat we het samen doen. Het wordt ons gewoon opgelegd. Jacco zegt: samen doen, dan krijgen we veel beter resultaat. De ambtenaren werken mee, ze denken mee. Het zit niet goed bij de keuzes die het kabinet maakt, dat begint op dictatoriaal gedrag te lijken.

We zijn geen robots
Mensen maken het verschil in ieder bedrijf. Ze zetten zich met hart en ziel in. Het zijn geen robots die je aan en uit kunt zetten. Je praat niet over nummers, je praat over mensen. Die willen we beschermen en niet zomaar ontslaan of door discussies bij de winkeldeur thuis laten zitten.
Plaats reactie

Terug naar “Politiek & Wetten”