Misschien wel een aardig geschiedenislesje dat aansluit op het bericht van de olie- en benzineprijzen van vandaag

Nederlandse vertalingen van X22 en andere info
Gebruikersavatar
noumoe
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5550
Lid geworden op: 22 nov 2020 15:27
Contacteer:

Misschien wel een aardig geschiedenislesje dat aansluit op het bericht van de olie- en benzineprijzen van vandaag

Bericht door noumoe »

Misschien wel een aardig geschiedenislesje dat aansluit op het bericht van de olie- en benzineprijzen van vandaag. Degenen die al wat ouder zijn zullen zich nog heel goed de oliecrisis, de autoloze zondagen en de benzinebonnen in 1973/1974 herinneren.

In 1973 maakte ik deel uit van de bemanning van een 200.000 ton mammoettanker van Shell Tankers BV, de Macoma (foto zie 2e link). De Arabische Staten wilden geen ruwe olie meer leveren aan oa. Nederland en de Verenigde staten vanwege hun steun aan Israel. Dus de raffinaderijen zaten volgens bewering zowat zonder ruwe olie en dat zorgde voor benzinetekorten en opdrijving van de benzineprijs. Wat de politiek, Shell en in die tijd ook al de corrupte media het volk niet vertelden, is dat er helemaal geen tekort aan ruwe olie was. Waarom niet?

De vele Nederlandse tankers van Shell Tankers BV voeren grotendeels NIET onder Nederlandse vlag, maar onder die van de Nederlandse Antillen en die tankers konden gewoon ruwe olie laden in de Perzische Golf Staten. De Antillen vielen niet onder de boycot. Ook de Macoma voer onder de vlag van de Antillen en wij hadden zonder problemen 200.000 ton ruwe olie in de Perzische Golf geladen met bestemming Rotterdam.

Dergelijke grote tankers varen rond Kaapstad, die passen niet in het Suezkanaal en toen wij rond de kaap in Noordelijke richting voeren, kregen we te horen dat Rotterdam geen capaciteit had om deze 200.000 ton olie op te slaan, alles zat vol op de raffinaderijen. We kregen de order voor Dakar (Nigeria) voor anker te gaan en te wachten op nadere orders. Toen we op de rede van Dakar voor anker gingen lagen er nog een stuk of 5 mammoettankers voor anker, allemaal met Rotterdam als bestemming, maar met de opdracht te wachten.

Ik ben in Dakar afgelost en de Macoma kreeg na een week of wat een nieuw losadres: Curaçao! Voordat de Macoma van haar ankerplaats voor Dakar vertrok, waren de andere tankers die daar lagen al naar andere bestemmingen dan Rotterdam vertrokken.

Dus, al in die tijd werden we door overheden en oliemaatschappijen, met medewerking van de media, bedonderd en werden de brandstofprijzen aan de pomp kunstmatig opgedreven.

Hier een artikel dat aangeeft dat wat ik beschrijf de waarheid is:
https://www.nationaalarchief.nl/beleven ... rland-1973

https://www.helderline.com/sites/defaul ... ma-2-1.jpg
photo_2021-10-12_05-36-46.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Paul Harmans nederlandse vertalingen”