CDA verbijsterd over blokkade ChristenUnie door D66-leider Kaag

Gebruikersavatar
noumoe
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5550
Lid geworden op: 22 nov 2020 15:27
Contacteer:

CDA verbijsterd over blokkade ChristenUnie door D66-leider Kaag

Bericht door noumoe »

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... tsformatie

Kabinetsformatie
CDA verbijsterd over blokkade ChristenUnie door D66-leider Kaag
16 augustus 2021 13:00
Kaag_formatie160821.jpg
Het CDA kijkt met verbijstering naar de weigering van D66-leider Sigrid Kaag om in een kabinet met de ChristenUnie te stappen. Volgens bronnen in het CDA blokkeert Kaag met haar houding 'bijna alles'.

Kaag liet vandaag in het AD weten dat zij na de paar weken durende vakantie niet van mening is veranderd. Ze blijft vasthouden aan PvdA en GroenLinks als favoriete coalitiepartners.

"Kaag is halsstarrig, bijna onprofessioneel", zegt een invloedrijke CDA’er tegen de politieke redactie van RTL Nieuws. "Wij willen best wel in een kabinet met naast de VVD en D66 bijvoorbeeld GroenLinks, maar die partij wil de PvdA niet loslaten en dan houdt het op."

Vanochtend ontving informateur Hamer VVD-leider Mark Rutte en D66-leider Sigrid Kaag. De twee partijen hebben een proeve van een regeerakkoord geschreven, of een 'aanzet tot een opzet voor een mogelijk regeerakkoord' zoals Kaag het noemt. Na afloop wilden geen van beiden iets kwijt over de inhoud van het stuk.

Goede hoop
"Ik kan alleen zeggen dat iedereen er snel uit wil komen en dat ik daar goede hoop op heb", aldus Rutte. "We hebben denk ik allemaal haast", zei Kaag. Zij stelt vast dat de partijen met "goede energie" uit de zomerstop zijn gekomen. "Iedereen is heel serieus dat we een doorbraak moeten willen bereiken."

Morgen praat informateur met CDA, PvdA, GroenLinks en de ChristenUnie. Deze partijen zouden met VVD en D66 een kabinet kunnen vormen, al is vanwege verschillende blokkades die partijen hebben uitgesproken nog steeds niet duidelijk welke combinatie het uiteindelijk wordt.

VVD en CDA hebben bij herhaling duidelijk gemaakt dat ze niet met twee linkse partijen willen regeren. PvdA en GroenLinks willen op hun beurt elkaar niet loslaten. De een wil niet regeren zonder de ander. Een kabinet met alleen PvdA of alleen GroenLinks is daarom ook niet mogelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Sigrid Kaag”