CDA'er Pieter Omtzigt wordt tijdelijk vervangen als Kamerlid

Gebruikersavatar
Punisher2021
Moderator
Moderator
Berichten: 753
Lid geworden op: 22 nov 2020 18:25

CDA'er Pieter Omtzigt wordt tijdelijk vervangen als Kamerlid

Bericht door Punisher2021 »

CDA'er Pieter Omtzigt wordt tijdelijk vervangen als Kamerlid.

https://nos.nl/collectie/13861/artikel/ ... s-kamerlid
043.jpg
CDA'er Pieter Omtzigt laat zich tijdelijk vervangen als Kamerlid.
Omtzigt die al weken overspannen thuis zit, doet een beroep op de regeling om een plaatsvervanger aan te wijzen wegens ziekte. Dat betekent dat de komende 16 weken Henri Bontenbal zijn plaats in de CDA-fractie inneemt.

Omtzigt twittert dat zijn herstel langer vergt dan hij had gehoopt en dat het niet echt is gelukt om rust te krijgen. "Zowel een aantal plenaire Kamerdebatten die net iets te veel over mij gingen en niet over de zeer urgente problemen van Nederland, als ook een lange reeks artikelen, optredens en speculaties in de media over mij gaven mij ook niet bepaald enige mate van rust", voegt hij eraan toe.

Omzigt denkt dat hij wel binnen 16 weken hersteld zal zijn, maar omdat de minimale vervangingstermijn 16 weken is, heeft hij zich voor die periode afgemeld. Hij heeft het besluit genomen in overleg met partijleider Hoekstra en partijvoorzitter Van Rij.

Het CDA-Kamerlid speelt op allerlei manieren een cruciale rol in de formatie. Een memo met de woorden "positie Omtzigt, functie elders" veroorzaakte grote vertraging. Toen bleek dat die woorden gebaseerd waren op een opmerking van VVD-leider Rutte, leidde dat tot een motie van afkeuring tegen Rutte. Omtzigt zelf noemde het memo een affront voor de kiezer.

Later werden notulen openbaar van beraad in het kabinet, waarin werd gepraat over de manier waarop bewindslieden met kritische Kamerleden als Omtzigt moesten omgaan.

Onthulling toeslagenaffaire
Omtzigt speelde een cruciale rol in het blootleggen van de toeslagenaffaire. Mede daardoor kreeg hij veel aanzien en bij de verkiezingen van maart verwierf hij ruim 342.000 voorkeurstemmen. Hij was daarmee goed voor bijna vijf Kamerzetels.

De CDA'er stond op de tweede plaats op de kandidatenlijst. Vorig jaar zomer deed hij een poging om lijsttrekker van het CDA te worden, maar hij verloor nipt van Hugo de Jonge, die zich later terugtrok en werd vervangen door Hoekstra.

Omtzigt is zeer kritisch over de bestuurscultuur in Nederland en het gebrek aan 'tegenmacht'. Inmiddels is dat een belangrijk thema in de formatie. Hij heeft gepleit voor een nieuw 'sociaal contract', een nieuwe wijze waarop overheid, bedrijfsleven en samenleving zich tot elkaar verhouden. Over zijn positie in het CDA werd de afgelopen tijd hevig gespeculeerd. Sommige media schreven zelfs dat hij van plan was met het CDA te breken, maar dat werd met stelligheid ontkend.

Hoekstra: voor formatie verandert dit niets
In een reactie zegt CDA-voorman Hoekstra dat hij veel respect heeft voor het besluit van Omtzigt en dat hij hem veel sterkte wenst bij zijn herstel. Hoekstra voegt eraan toe dat hij regelmatig contact heeft met Omtzigt en dat hij zijn beslissing goed begrijpt. De CDA-leider hoopt dat iedereen hem nu rust gunt.

Op de vraag wat de gevolgen van het voorlopig terugtreden van Omtzigt zijn voor de formatie, antwoordt Hoekstra dat hij steeds heeft gezegd dat hij het woord voert namens de hele CDA-fractie. "Daar is niks aan veranderd. Hij neemt nu rust en wij concentreren ons op een eventuele formatie. Daarvoor geldt dat ik me kan voorstellen dat we meepraten en dat ik me ook kan voorstellen dat we uiteindelijk voor de oppositie kiezen, maar dat staat hier echt los van. "

Hoekstra: positie CDA in formatie niet veranderd door vervanging Omtzigt
Volgens politiek verslaggever Ron Fresen zag je de laatste tijd al dat het probleem-Omtzigt ("als het er al was") geen sta-in-de- weg was voor Hoekstra in de formatie. "Het beeld daarover is de afgelopen weken gekanteld, vooral omdat werd vastgesteld dat er geen verschil van mening is over de koers van het CDA en over wat het CDA in een nieuw kabinet voor elkaar moet krijgen."

Fresen wijst erop dat wat Omtzigt bijvoorbeeld wil met een nieuw sociaal contract ook CDA-beleid is en inzet van die partij in de formatie.

Omtzigt is in deze zittingsperiode het tweede CDA-Kamerlid dat zich tijdelijk laat vervangen. De plaats van Harry van der Molen wordt sinds 29 april overgenomen door Joba van den Berg.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Nederland”