Explosief memo Omtzigt is bom onder CDA én formatie

Gebruikersavatar
Tristan
Moderator
Moderator
Berichten: 76
Lid geworden op: 21 jun 2021 16:39
Contacteer:

Explosief memo Omtzigt is bom onder CDA én formatie

Bericht door Tristan »

https://www.ad.nl/politiek/explosief-me ... ~af5724bc/

CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt vindt dat de partijtop hem heeft tegengewerkt in zijn poging om lijsttrekker te worden. In een intern memo haalt het stemmenkanon hard uit naar de lijsttrekkersverkiezing, partijfinanciën en de CDA-cultuur. De onthulling legt opnieuw een bom onder het CDA én de formatie.

Niels Klaassen, Tobias den Hartog & Hans van Soest 10 jun. 2021 Laatste update: 12-06-21, 15:23
149 REACTIES
Het Omtzigt-memo leest als een oorlogsverklaring aan de partijtop en is bedoeld voor de evaluatiecommissie-Spies die het verkiezingsverlies onderzoekt. Maar nu ligt het explosieve stuk op straat, GeenStijl heeft het integraal gepubliceerd.

Lees ook
Omtzigt langer ziek, laat zich vier maanden vervangen als Kamerlid
Omtzigt langer ziek, laat zich vier maanden vervangen als Kamerlid
In het 76 pagina’s tellende document haalt het Tweede Kamerlid keihard uit naar partijgenoten die hem tegenwerken, afvallen en uitrangeren. Omtzigt beschrijft onregelmatigheden rond de lijsttrekkersverkiezingen, voelt zich ‘voor het blok’ gezet als Hugo de Jonge opstapt als lijsttrekker in december en hij vermoedt ook onrechtmatigheden rond partijdonaties (zie kader onderaan).

Prominente CDA'ers reageren op memo Omtzigt
Gepasseerd
Als Wopke Hoekstra het stokje overneemt in december voelt Omtzigt zich overvallen. Camera’s draaien al voor het huis van Hoekstra, Omtzigt zit klem: ,,Voordat ik een woord met Wopke heb gesproken moet ik voor de camera’s een statement afgeven.” De voordracht van Hoekstra zou ook een schending zijn van een eerdere afspraak, namelijk dat Omtzigt partijleider zou worden als De Jonge zou staken: ,,Ik herinner hen onder meer aan de afspraak met Rutger (Ploum, partijvoorzitter red.), dat ik lijsttrekker zou worden als Hugo onverhoopt zou uitvallen.”

In een brisante passage beschrijft Omtzigt hoe hij gepasseerd werd: ,,Wopke wil ruimte om gevraagd te worden. Ik ben ziedend, omdat ik de tijd niet kreeg die Wopke nu wel wordt gegund. Ondanks de belofte van Rutger ben ik op onheuse wijze gepasseerd als lijsttrekker. Hoewel er die avond nog overleg is met Richard van Zwol erbij die mij dan bijstaat, ga ik aan het eind van de avond diep teleurgesteld weg. Er is duidelijk een vooropgezet plan en ik pas er niet in.”

CDA-voorzitter reageert: ‘Dit wordt betrokken bij de evaluatie’
,,De bijdrage van Pieter Omtzigt zal worden betrokken bij de evaluatie net als alle andere bijdragen van CDA-ers”, reageert CDA-partijvoorzitter Marnix van Rij zojuist. Volgens Van Rij was het stuk nog niet in de commissie-Spies besproken, ook heeft de CDA-top de publicatie ‘niet eerder ontvangen'. ,,De passages in het document met uitspraken van mogelijke CDA-leden over Pieter Omtzigt zijn CDA onwaardig en daar neem ik als voorzitter met kracht afstand van.” Van Rij gaat niet in op de reeks verwijten van Omtzigt maar meldt dat de commissie-Spies haar rapport voor het zomerreces afrondt.

Een ingewijde rond de partijtop van het CDA kan geen antwoord geven op de vraag hoe het Omtzigt en de huidige partijtop samen verder kunnen na deze lange aanklacht. Deze bron ontkent dat sponsoren ongezonde invloed hadden op de lijsttrekker of het partijprogramma. Ook zou er geen ‘afspraak’ bestaan dat Omtzigt automatisch de partijleider zou worden indien De Jonge zou terugtreden. ,,Dit lees ik voor het eerst.”

Omtzigt voelde zich tegengewerkt toen hij het tegen Hugo de Jonge opnam vorig jaar zomer, in de strijd om het leiderschap. Zo lagen er volgens Omtzigt voor De Jonge wel promotiefilmpjes klaar, maar niet voor Omtzigt. Zo werd De Jonge voorgetrokken, vindt Omtzigt. ,,Niet bepaald een gelijk speelveld.”

Andere CDA’ers zouden Omtzigt daarbij voor ‘labiel’ verslijten, hem ‘klootzak en teringhond’ noemen. Het is onduidelijk van wie precies die verwensingen komen. Het memo bevat ook een appconversatie waarin de persoonlijke verkiezingsposter van Omtzigt door de mangel gehaald wordt door een CDA’er: ‘Focking eikel met die nazi-posters.’

In de onderstaande video duidt politiek verslaggever Niels Klaassen de memo:

Interactive video
Click to pause and explore


05:42
Uitgelekte memo Omtzigt: Onrust omtrent CDA laait wéér op
Partijgenoten zouden tijdens de sollicitatieprocedure voor de kieslijst ook expliciet de vraag hebben gekregen of ze Omtzigt steunden. Zo ja, dan kregen ze een lagere plek op de lijst, stellen diverse CDA’ers die Omtzigt hierover gemaild hebben.

In het stuk meldt Omtzigt dat hij zich nog ‘altijd niet gewaardeerd’ en ‘op momenten ronduit onveilig’ voelt. „Bij de situatie waarin ik me onveilig voel, herken ik de onderliggende waarden en normen van het CDA onvoldoende in het eigen interne handelen.”

Intern
Omtzigts uithaal zal op het Binnenhof inslaan als een bom. Het CDA leek in rustiger vaarwater gekomen nadat Omtzigt zijn zetel voor vier maanden had teruggegeven om uit te zieken. Dat gaf partijleider Wopke Hoekstra de ruimte om te onderhandelen over een eventuele coalitiedeelname.

Nu blijkt dus dat het stemmenkanon zich nog steeds niet senang voelt binnen zijn eigen partij. Dat toont aan dat het CDA nog altijd geen gesloten front is, iets dat wel nodig is voor een soepele formatie.

CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt.

Omtzigt: Miljoen euro niet geregistreerd
In het memo meldt Omtzigt ook dat een sponsorbijdrage van bijna een miljoen euro aan de CDA-campagnekas voor de verkiezingen niet is geregistreerd bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het geld was afkomstig van slechts drie sponsoren, stelt Omtzigt in het vertrouwelijke stuk.
Grote donaties moeten verplicht gemeld worden. Omtzigt vroeg overzichten op bij het ministerie, maar kwam de drie sponsoren nergens tegen. Het gaat volgens hem om mensen die ‘belang hebben bij pogingen om wijzigingen aan te brengen in de CDA-plannen zoals die in Wopkes New Deal en het verkiezingsprogramma zijn uitgewerkt. Daar heb ik moeite mee. En het maakt het CDA kwetsbaar'.
Ook schrijft Omtzigt: ‘Door het gebrek aan een inhoudelijk debat en een ‘denktank’ van prominenten binnen de partij loopt het CDA ernstig gevaar dat zijn beleid in toenemende mate bepaald gaat worden door buitenstaanders, lobbyisten die uiteindelijk zelfs ‘meeschrijven’ aan het verkiezingsprogramma, zonder dat daarin nog een duidelijke CDA-lijn kan worden ontdekt’.
Give Me Liberty or Give Me Death

Gettr: @tnuh87
Plaats reactie

Terug naar “PieterOmtzigt”