Prinses Amalia stort haar onkostenvergoeding van 1,5 miljoen euro niet meer terug

Gebruikersavatar
Punisher2021
Moderator
Moderator
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 nov 2020 18:25

Prinses Amalia stort haar onkostenvergoeding van 1,5 miljoen euro niet meer terug

Bericht door Punisher2021 »

Prinses Amalia stort haar onkostenvergoeding van 1,5 miljoen euro niet meer terug,
photo_2024-05-07_16-30-18.jpg
https://www.nu.nl/koningshuis/6311976/p ... terug.html

Prinses Amalia stort de grondwettelijke onkostenvergoeding die ze krijgt niet langer terug. Dat meldt demissionair premier Mark Rutte in een brief. Amalia blijft wel afstand doen van haar inkomensbestanddeel tot het einde van haar studie.

De beslissing van Amalia gaat in per 1 januari 2025. De onkostenvergoeding van 2024 bedroeg 1,5 miljoen euro. Dit bedrag is de afgelopen jaren steeds gestegen. De kroonprinses behoudt het geld nu "vanwege voorzienbare kosten die samenhangen met een zelfstandige en onafhankelijke invulling van haar functie".

Het inkomensbestanddeel, dat dit jaar 322.000 euro bedroeg, blijft de prinses wel terugstorten. Ze liet eerder al weten dat ze dit blijft doen tot ze haar studie heeft afgerond.

"Ik vind dat ongemakkelijk zolang ik daar weinig als tegenprestatie tegenover kan stellen en andere studenten het zoveel moeilijker hebben, zeker in deze coronatijd. Het inkomen zal ik daarom tot aan het einde van mijn studie terugstorten", schreef prinses Amalia in juni 2021.

"Bovendien zal ik zolang ik in mijn functie als Prinses van Oranje geen hoge kosten hoef te maken, ook de onkostenvergoeding terugstorten", schreef ze destijds. Inmiddels is er volgens de prinses dus wel sprake van hoge kosten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Huis van Oranje”