Rutte beschikbaar voor hoogste functie NAVO

Gebruikersavatar
noumoe
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5550
Lid geworden op: 22 nov 2020 15:27
Contacteer:

Rutte beschikbaar voor hoogste functie NAVO

Bericht door noumoe »

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1356905 ... nctie-navo

Ingewijden: premier gepolst door zowel Trump als Biden
Rutte beschikbaar voor hoogste functie NAVO
ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE

28 okt. 2023in BINNENLAND

DEN HAAG - Demissionair premier Mark Rutte is beschikbaar voor een nieuwe functie als secretaris-generaal bij de NAVO. Dat zegt Rutte zaterdag in het Haagse radioprogramma Spuigasten. Daarin vertelt de VVD’er ook dat hij eerder had moeten stoppen als minister-president omdat zijn ’effectiviteit’ is afgenomen.
6a861f42-757a-11ee-9a15-02d1dbdc35d1.jpg
Rutte zinspeelde eerder in een interview met De Telegraaf al op een internationale baan. Zaterdag kleurt hij dat iets verder in: de functie van hoogste baas bij de NAVO noemt hij ’heel interessant’ en daarin zou hij ook ’nog wat kunnen bijdragen’. Hoewel Rutte meteen aangeeft dat het ook goed zou zijn als een vrouw die functie vervult en er ’zelf niet voor gaat lobbyen’ zegt hij wel beschikbaar te zijn.

Om kans te maken op de hoogste baan binnen de NAVO is van belang dat de Verenigde Staten als grootste financier daarover goedkeuring geven. Haagse ingewijden melden aan De Telegraaf dat Rutte zowel door voormalig president Donald Trump alsook door de huidige president Joe Biden is gepolst voor de belangrijke functie (als opvolger van Jens Stoltenberg, wiens termijn in oktober 2024 afloopt) binnen het militaire samenwerkingsverband. „Als het mijn kant op rolt: misschien ja”, aldus Rutte zaterdag.

Rutte wil in elk geval ’geen commissaris’ bij een bedrijf worden of ’speeches gaan geven over mijn tijd als premier’. „Dat vind ik allemaal heel treurig”, zegt Rutte. Ook een functie in Brussel ziet hij vooralsnog niet zitten.

Rutte reageerde zaterdag ook op een uitspraak van VVD-lijsttrekker Dilan Yesilgöz. Zij vindt ’terugkijkend’ en ’met de kennis van nu’ dat Rutte na de coronapandemie het stokje beter had kunnen overdragen aan een ander, zei ze tegen het AD. Rutte, de langszittende Nederlandse premier ooit, zegt dat hij Yesilgöz gelijk geeft. „Je merkt dat als je het lang doet, uiteindelijk de effectiviteit ook afneemt.”

Rutte zegt dat er -sinds zijn premierschap in 2010- ook grote fouten zijn gemaakt, waaronder de toeslagenaffaire en de crisis in Groningen. „Het is logisch dat dat aan mij kleeft”, zegt hij. Daarnaast erkent Rutte dat het sluiten van het laatste coalitieakkoord met D66, CDA en CU ’ten koste is gegaan van het profiel van mijn eigen club’. Volgens Rutte gaat dat ’niet meer gebeuren’ onder de leiding van Dilan Yesilgöz. „Zij is uit ander hout gesneden”, zegt hij. „Zij gaat niet zo ver als ik gegaan ben.”
Plaats reactie

Terug naar “Mark Rutte”