Veehouder Gerard dreigt stikstofbeleid van kabinet compleet plat te leggen

Gebruikersavatar
noumoe
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5550
Lid geworden op: 22 nov 2020 15:27
Contacteer:

Veehouder Gerard dreigt stikstofbeleid van kabinet compleet plat te leggen

Bericht door noumoe »

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ave.com%2F

Veehouder Gerard dreigt stikstofbeleid van kabinet compleet plat te leggen
Een melkveehouder uit Saasveld dreigt het toch al geplaagde stikstofbeleid van het kabinet helemaal lam te leggen. Wanneer de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) blijft weigeren gegevens van 30.000 bedrijven over fosfaatrechten openbaar te maken, overweegt hij de beslissingen daarover nietig te laten verklaren.

Leo van Raaij, Cerberus Persbureau 27-07-23
Knipsel.JPG
Een melkveehouder uit Saasveld dreigt het toch al geplaagde stikstofbeleid van het kabinet helemaal lam te leggen.

Wanneer de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) blijft weigeren gegevens van 30.000 bedrijven over fosfaatrechten openbaar te maken, overweegt hij de beslissingen daarover nietig te laten verklaren

Melkveehouder Gerard Jagers op Akkerhuis kreeg van de rechtbank Overijssel eerder dit jaar al gelijk.

De minister van LNV moet de door hem gevraagde gegevens openbaar maken. Het gaat om 30.000 fosfaatrechtbeschikkingen voor alle Nederlandse melkveehouderijenAchtergrond voor zijn verzoek is dat LNV er volgens de veehouder een potje van heeft gemaakt bij het uitgeven van fosfaat(mest)rechten. „Er zijn veel meer rechten uitgegeven dan de bedoeling was. LNV mocht maar voor 89 miljoen kilo fosfaatrechten uitgeven, maar heeft waarschijnlijk voor meer dan 92 miljoen kilo uitgegeven.

Er waren in 2015 17.600 melkveehouderijen in Nederland en toch heeft LNV bijna twee keer zoveel fostfaatbeschikkingen uitgedeeld. Daardoor weet ik zeker dat mijn melkveehouderij veel te weinig fosfaatrechten kreeg, ruim 8 procent te weinig. Dat moet boven tafel komen”, betoogde hij gisteren bij de Raad van State.

Hij zat daar omdat LNV na de eerdere uitspraak van de bestuursrechter bij de Raad van State vraagt om uitstel voor de openbaarmaking van de 30.000 fosfaatrechtbeschikkingen. De Rechtbank Overijssel sprak uit dat dit voor 8 augustus dient te gebeuren, na een beroep van Jagers op Akkerhuis op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).Omvang veestapel
Fosfaatrechten beperken melkveehouders in de omvang van hun veestapel.

Iedere melkveehouder kreeg in 2018 een bepaalde hoeveelheid rechten voor de productie van fosfaat. Deze rechten werden verdeeld op basis van de omvang van de veestapel en de melkproductie van het vee, op basis van het jaar 2015.

Tijdens de spoedzaak in Den Haag maakten de LNV-woordvoerders duidelijk dat ze zeker voor oktober niet over kunnen gaan tot het openbaar maken van alle 30.000 fosfaatbeschikkingen.

Bovendien wil LNV niet alle gevraagde gegevens openbaar maken. Aanvankelijk wilde de minister alleen per bedrijf de totale melkproductie en per koe openbaar maken maar de bedrijfsnaam en locatie zwart lakken. De bestuursrechter eist evenwel openbaarmaking met naam en toenaam. Dat wil LNV nu ook wel doen, maar dan zonder daar de individuele melkproductiegegevens aan te koppelen. Want dat is in de ogen van LNV opeens gevoelige bedrijfsinformatie.

Toch merkwaardig
Staatsraad Van Altena zette grote vraagtekens bij het stuivertje wisselen van de minister.

„Waarom wil de minister nu wel de namen en locaties vrijgeven en opeens niet meer de melkproductiegegevens, terwijl ze eerst wel de melkproductiegegevens wilde vrijgeven. Dat is toch merkwaardig.”

De LNV-woordvoerders kwamen met een vaag verhaal over kwaadwilligen die met die fosfaatgegevens bij het RVO (Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland) alle bedrijfsgegevens van individuele melkveehouderijen zouden kunnen opvragen. „Het lijkt me toch sterk dat als ik opbel het RVO zonder meer alle gevoelige bedrijfsgegevens van een melkveehouderij aan mij doorgeeft”, aldus de staatsraad.

Een smoes

Maar het belangrijkste argument van LNV voor drie maanden uitstel is dat alle 30.000 fosfaatbeschikkingen nog in een digitaal toegankelijk register gezet moeten worden. De Saasvelder veehouder vindt dat een smoes.

„Ze hebben alle gegevens al digitaal, die kunnen ze met een druk op de knop zo openbaar maken. Doen ze dat niet dan vraag ik de rechter om alle fosfaatbeschikkingen nietig te verklaren. Dan is het ook afgelopen met het opkopen van al die fosfaatrechten en valt het hele stikstofbeleid van deze regering op zijn gat.”

Uitspraak binnen twee weken.

Jan Huzen
Plaats reactie

Terug naar “Farmers”