Sigrid Kaag verlaat de politiek: ‘Mijn werk trekt een wissel op mijn gezin’

Gebruikersavatar
noumoe
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5550
Lid geworden op: 22 nov 2020 15:27
Contacteer:

Sigrid Kaag verlaat de politiek: ‘Mijn werk trekt een wissel op mijn gezin’

Bericht door noumoe »

https://www.parool.nl/nederland/sigrid- ... ~b2bed3d9/

Sigrid Kaag verlaat de politiek: ‘Mijn werk trekt een wissel op mijn gezin’
Partijleider Sigrid Kaag van D66 stelt zich niet beschikbaar als lijsttrekker bij de volgende verkiezingen. Dat bevestigt een woordvoerder van de partij na berichtgeving in Trouw. “Het heeft een te zware wissel getrokken op mijn gezin”, zegt de politica. Ze wordt ernstig bedreigd en zwaar beveiligd en dat valt haar familie zwaar.

Binnenlandredactie13 juli 2023
photo_2023-07-13_02-02-10.jpg
Tot een volgend kabinet aantreedt, gaat Kaag nog door als demissionair minister van Financiën en vicepremier. Ze weet nog niet wat ze daarna wil doen en of dat in Nederland zal zijn. Het is eveneens niet bekend wie haar opvolgt.

De verwachtingen waren hoog toen Kaag in 2021 lijsttrekker werd. Ze wilde de eerste vrouwelijke premier van Nederland worden en pleitte voor een nieuwe bestuurscultuur. Bij de verkiezingen haalde de politica vijf zetels winst en maakte ze van D66 de tweede partij in de Kamer. Na een onstuimige formatieperiode werd ze vicepremier en minister van Financiën in het vierde en laatste kabinet-Rutte.

Dilemma speelt al een jaar
Kaag zegt dat het haar eigen beslissing is geweest om te stoppen. Ze heeft zich alleen maar aangemoedigd gevoeld door haar partij D66 om juist door te gaan.

Haar besluit hing al langer in de lucht. Eind mei zei Kaag in het televisieprogramma College Tour dat haar gezin wil dat dat ze stopt met de politiek. ,,Mijn gezin staat altijd voorop”, voegde ze daar toen aan toe. Nu zegt de partijleider dat het dilemma al een jaar door haar hoofd speelt.

“Ik stop niet omdat de veiligheid en de sfeer voor mijzelf een kwestie zijn”, zegt Kaag hierover tegen Trouw. Het ligt ook niet aan de baan zelf, zegt ze. Dat vindt ze spannend en uitdagend en ze heeft er nog alle motivatie voor. “Voor mezelf kan ik doorgaan. Maar het is wel de kwestie voor mijn gezin. Zelf ervaar ik juist veel steun.”

Privéleven onder vergrootglas
Kaag keerde in 2017 na bijna 34 jaar in het buitenland terug naar Nederland om minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking te worden. Ze was een gelauwerd diplomate. Maar haar privéleven lag tot haar afschuw direct onder een vergrootglas door haar huwelijk met een Palestijnse man. Ze hekelde al snel het politieke klimaat in Nederland en keerde zich tegen populisme en islamofobie.

Ze werd een favoriet doelwit voor populisten en complotdenkers. Dat ging zo ver dat een complotdenker met een brandende fakkel voor haar huis verscheen. Dat viel haar zwaar: “Ik ben ook naar Nederland gekomen om mijn kinderen een basis te geven. Dit is is mijn land, hun land. Ze hebben alleen de Nederlandse nationaliteit. Maar ze hebben zo’n vertekend en naar beeld van hun eigen land gekregen. Dat gun ik ze niet.”

Dat ze bij sommige mensen zoveel weerstand oproept, zegt volgens Kaag iets over het maatschappelijk klimaat in Nederland. “Er bestaat misogynie (vrouwenhaat red.) helaas”, zegt ze daarover tegen Trouw. “Zeker als vrouwen hun nek durven uitsteken.”
Plaats reactie

Terug naar “Sigrid Kaag”