Briefje van Jan – aan Pieter, Caroline en Mona

Gebruikersavatar
noumoe
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5656
Lid geworden op: 22 nov 2020 15:27
Contacteer:

Briefje van Jan – aan Pieter, Caroline en Mona

Bericht door noumoe »

https://www.buttkicken.nl/briefje-van-j ... e-en-mona/

Briefje van Jan – aan Pieter, Caroline en Mona
photo_2023-06-11_16-38-50.jpg
Beste mensen,

Dankzij Nieuwsuur weten we nu zeker dat klopt wat we allemaal al lang wisten.

Bij de VVD en D66 stond het kaltstellen van Pieter Omtzigt zo ongeveer bóvenaan de agenda na de verkiezingen van 17 maart 2021 en in het debat van 1 april 2021 logen de betrokkenen alsof het gedrukt stond.

Het is mooi geweest.

En dan bedoel ik niet alleen met Rutte 4 (dat had niet eens mogen worden gevórmd), maar ook met jullie.

Er is maar één manier om Mark Rutte, Sigrid Kaag en al die andere laaienlichters weg te krijgen: door ze te verpletteren bij de volgende verkiezingen – wanneer die ook zijn.

Hoe?

Door met één (1!) partij te komen die het vertrouwen van de Nederlandse bevolking in ‘de politiek’ kan herstellen.

De basis staat er al: Caroline van der Plas met BBB.

Maar dat is niet genoeg.

BBB heeft ook een Omtzigt nodig.

Iemand die gepokt en gemazeld is in de Haagse slangenkuil, die bewezen het volk vertegenwoorde toen hij (met SP’er Renske Leijten) bleef doorbijten in het Toeslagendossier en voor wie het CDA zelfs bereid was de stemmachines tijdens de lijsttrekkersverkiezingen zodanig af te stellen dat hij wel móest verliezen van de übernarcist Hugo de Jonge (“Bedankt voor uw stem op Hugo de Jonge” – zelfs in frauderen zijn het faalhazen).

Pieter heeft alleen één probleem: hij is niet elastisch genoeg van geest (je kunt ook zeggen: te autistisch) om een partij te leiden. Laat staan om er in zéér korte tijd eentje vanuit het niets op te bouwen.

Dus wat zie ik voor me: Pieter wordt het tweede boegbeeld van BBB, náást Caroline van der Plas.

Twéé stemmenmagneten in één partij die elkaar niet beconcurreren (zoals destijds bij de VVD Mark Rutte en Rita Verdonk).

Caroline blijft partijleider én fractievoorzitter – want dat doet volgens de kiezers niemand beter dan zij.

Ik ken de bezwaren dat Pieter lang niet het hele BBB-programma onderschrijft en dat BBB’ers het in lang niet alles eens zijn met de standpunten van Pieter Omtzigt.

Maar hé, laten we eens iets geks verzinnen: een nieuwe partijcultuur.

Waarbij Kamerleden zonder last (van fractiediscipline) mogen stemmen. Officieel gold dat altijd al voor alle Tweede Kamerleden, maar in de praktijk tekenen ze altijd allemaal bij het kruisje waarnaar hun fractieleider wijst.

Wat er te winnen is voor Pieter bij zo’n constructie?

Méér spreektijd over de onderwerpen die hem het meest aan het hart gaan, méér medewerkers om te helpen bij zijn dossiers en… eindelijk echte verandermacht.

(Zelf zou ik daar nog aan toevoegen ‘wraak’, maar ik weet niet of Pieter net zo in elkaar steekt als ik; ik zou ze Rutte en Kaag keihard in hun smoel uitlachen als ze het pand moeten verlaten)

En dan wordt Mona premier.

Ja jij, Keijzertje.

Ze willen toch zo nodig dat er een vrouwelijke premier komt?

Nou dan!

Jij bent de eerste bewindspersoon ooit die door een premier én haar partijleider is ontslagen.

Waarom dat gebeurde?

Omdat je in coronatijd opkwam voor de bevolking.

Omdat je het onmenselijke beleid van VVD, D66, CDA en ChristenUnie niet meer wilde steunen.

Dus even samengevat: Caroline van der Plas partijleider/fractievoorzitter, Pieter Omtzigt dossiertijger/vice-fractievoorzitter en Mona Keijzer premierskandidaat.

Wat mij betreft duiken jullie vanavond nog met zijn drieën een boerderijtje op het platteland in en mogen jullie pas weer van het erf als er een deal is.

En neem je tijd.

Het hoeft niet morgen klaar te zijn.

Maandag is ook prima.

Ik zeg: 50 zetels.

Minimaal!

Groet,

JanD

PS. Cadeautje! Voor ’s avonds buiten, bij de borrel.

Disclaimer: Het ‘Briefje van Jan’ en de ’99 woorden’ zijn gratis te lezen. Donaties (via Backme) worden zeer gewaardeerd.
Plaats reactie

Terug naar “PieterOmtzigt”