Willem-Alexander over rol koningin Wilhelmina in oorlog: 'Was gewoon niet goed

Gebruikersavatar
Buffy
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1121
Lid geworden op: 10 nov 2020 22:22

Willem-Alexander over rol koningin Wilhelmina in oorlog: 'Was gewoon niet goed

Bericht door Buffy »

https://www.nu.nl/koningshuis/6262152/w ... -goed.html

Koning Willem-Alexander heeft altijd geworsteld met de rol van de koninklijke familie in de Tweede Wereldoorlog. "Daarin had mijn overgrootmoeder een andere rol kunnen spelen."
In de zevende aflevering van de podcast Door de ogen van de Koning blikt Willem-Alexander terug op de Dodenherdenking in 2020, die vanwege de coronacrisis op een lege Dam in Amsterdam plaatsvond.
In zijn toespraak zei de koning dat veel burgers zich tijdens de coronacrisis niet gehoord en gesteund voelden. Daarop maakte hij de vergelijking met de Tweede Wereldoorlog en hoe burgers zich toen onvoldoende gesteund voelden door toenmalig koningin Wilhelmina, de overgrootmoeder van Willem-Alexander.
Wilhelmina sprak het volk tijdens de oorlog regelmatig toe via Radio Oranje. Ze was fel over oorlogsmisdadigers, maar liet zich nauwelijks uit over de slachtoffers en over wat nazi's bijvoorbeeld met Joden deden. Veel mensen wisten door de beperkte communicatiemogelijkheden niet af van het bestaan van concentratiekampen. Historici vinden dat Wilhelmina hier van meer betekenis kon zijn.
Koning 'worstelt al zo lang' met optreden van familie
"Het is iets wat me niet loslaat", zegt de koning in de podcast. "Ik dacht: nu is mijn kans om naar buiten te komen met het persoonlijke element van de familie - waar ik zelf al zo lang mee worstel - en te zeggen: dat was gewoon niet goed. Dat het ondanks dat men wist wat er gebeurde, niet in de toespraken van Radio Oranje naar voren is gebracht, dat er toch gezwegen werd."
Koning Willem-Alexander vindt het kwalijk dat er wel veel bekend was - "zeker later in de oorlog" - maar dat er niet over werd gesproken.
"Niet in detail, maar men wist dat er vernietigingskampen waren, men wist dat er Joden vermoord werden. En er is niet op tijd gewaarschuwd. Daarin had mijn overgrootmoeder een andere rol kunnen spelen. Dat is voor mijzelf iets waar ik altijd mee geworsteld heb en op dat moment kon ik daarmee in het reine komen."
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Huis van Oranje”