Dit ongetwijfeld mede naar aanleiding van de officiële klacht die #FVD heeft ingediend bij het
@CommvdMedia
. Het is immers de wettelijke taak van de #NPO (die gefinancierd wordt met ruim 1 miljard euro belastinggeld per jaar) om een evenwichtig media-aanbod te verzorgen dat de diverse meningen en denkbeelden die leven in de maatschappij weerspiegelt (art. 2.1. onder 2b MEDIAWET 2008).
Het systematisch uitsluiten van - met afstand! - de grootste ledenpartij van het land is overduidelijk in strijd met die wettelijke taak.
Het is een stap in de goede richting dat er nu tenminste in alle openheid wordt gesproken over de bewuste keuze van redacties en presentatoren om na te laten te voldoen aan deze wettelijke opdracht die op hen rust.
Ook zij erkennen overduidelijk dat het een uiterst merkwaardige situatie is.
Het argument dat ze aandragen voor hun opstelling is dat ik "fact free politics" zou bedrijven. Het voorbeeld dat wordt aangehaald is een gesprek dat ik bijna 3,5 jaar geleden (!) had - toen ik, voor het allerlaatst, bij
@op1npo
mocht aanschuiven. Ik sprak toen over de NSA-basis op Hawaii - waarover we weten door het boek van
@Snowden
.
Maar het bestaan van die basis wordt door letterlijk niemand betwist. Het staat op wikipedia: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hawaii_ ... gic_Center). Mainstream-nieuwszender CBS maakte er een documentaire over:
Voor ons blijft de deur openstaan om zowel in het openbaar als achter de schermen met journalisten te praten over eventuele issues die er zijn (of zijn geweest). We zijn bereid tot zelfreflectie en tot het beantwoorden van kritische vragen. Wat ons betreft is de huidige situatie ongezond en onplezierig en eenvoudig op te lossen. Enfin, jullie hebben mijn nummer!