na-kaag-d66-treedt-ook-minister-bijleveld-cda-af-ik-sta-werk-defensie-in-de-weg

Gebruikersavatar
noumoe
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5550
Lid geworden op: 22 nov 2020 15:27
Contacteer:

na-kaag-d66-treedt-ook-minister-bijleveld-cda-af-ik-sta-werk-defensie-in-de-weg

Bericht door noumoe »

https://nos.nl/artikel/2398138-na-kaag- ... -in-de-weg
1920x1080a (1).jpg
Afgetreden minister Bijleveld van Defensie na haar verklaring voor de pers

Demissionair minister van Defensie Bijleveld (CDA) treedt toch af na de motie van afkeuring tegen haar. Ze is na minister van Buitenlandse Zaken Kaag de tweede bewindspersoon die vertrekt vanwege de moeizame evacuaties uit Afghanistan.

"Ik wil niet verhelen dat ik verbaasd was over de gevolgen van het Kamerdebat", zei Bijleveld in een toelichting op haar besluit. "Ik wilde doorgaan met de taak waar ik voor sta, de mannen en vrouwen in de frontlinie, en de tolken die nog in Afghanistan zijn. Maar mijn aanblijven is onderwerp van discussie, dus ik kan niet meer op een goede manier mijn werk doen."

Bijleveld wildeDemissionair premier Rutte vindt het spijtig dat Bijleveld geen deel meer uitmaakt van het kabinet. "Zij was als een vis in het water op het ministerie van Defensie en graag gezien door de militairen." Rutte prees haar ervaring in het openbaar bestuur.

Volgens Rutte lette Bijleveld op het team en de mensen. Hij noemt haar een warme vrouw: na haar verklaring liever geen vragen van de pers beantwoorden:CDA-leider Hoekstra: "Bijleveld voelt een grote verantwoordelijkheid voor defensie en de evacuaties uit Afghanistan, maar ze wil dat werk ook weer niet in de weg staan." Ze vertelde Hoekstra dat dit voor haar de enige weg was en dat zij haar besluit zelfstandig heeft genomen, zegt hij. Hij heeft begrip voor haar besluit.

Hoekstra ontkent dat er door hem of de CDA-achterban druk op Bijleveld is uitgevoerd:Demissionair minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid zal haar taken waarnemen tot het CDA een nieuwe defensieminister heeft gevonden.

Crisisberaad CDA
Gisteren zei Bijleveld, nog voordat er over de moties werd gestemd, dat zij hoe dan ook zou aanblijven. Zij liet in een verklaring weten: "Het kabinet, inclusief mijzelf, heeft gisteren al aangegeven dat er dingen niet goed zijn gegaan. Mijn prioriteit ligt nog steeds bij het in veiligheid brengen van tolken die nog in Afghanistan zijn."

Toen mede door steun van regeringspartij ChristenUnie de moties van afkeuring een meerderheid in de Kamer kregen en Kaag aftrad, ontstond er binnen het CDA onrust en verbijstering over de keuze van de minister.

Vanmiddag heeft er vervolgens een crisisberaad van de partijtop plaatsgevonden: ministers Grapperhaus en Bijleveld werden vanmorgen niet bij de ministerraad gesignaleerd en partijleider en minister van Financiën Hoekstra verliet enige tijd de vergadering.

Politiek verslaggever Ron Fresen:
"Voor de formatie betekent dit vooralsnog niets, die gaat gewoon door. Gisteren na het opstappen van Kaag kon je zeggen dat de politieke verhoudingen, die al lastig waren, er niet beter op zijn worden. En dan stapt nu ook nog Bijleveld op. Of dat betekent dat de sfeer aan de formatietafel ook slechter is geworden moeten we gewoon afwachten. Maar dit maakt allemaal wel duidelijk dat Nederland gewoon heel snel een nieuw kabinet moet krijgen."
D66-leider Kaag stapte gisteren na de stemmingen meteen op als minister van Buitenlandse Zaken. Ook zij kreeg een motie van afkeuring van de Kamer voor de chaotische evacuatieoperatie, waar Kaag eerstverantwoordelijk minister voor was. "De minister moet gaan als het beleid wordt afgekeurd", zei ze over haar besluit op te stappen.

Voor Kaag wordt een vervanger gezocht in VVD-kringen. Tot die tijd neemt demissionair minister De Bruijn (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) de taken waar. Over een vervanger voor Bijleveld is nog niets bekend.
Plaats reactie

Terug naar “Politiek & Wetten”